вторник, 27 ноември 2018 г.

Марсел Пруст

Посветих време за двете книги на Марсел Пруст
"По следите на изгубеното време" с под заглавието "На път към Суан" и после "Запленен от момичета в цвят". Издадена от "Народна култура" с преводачка Лилия Сталева. Да си призная, открих автора чрез френската телевизия с голям биографичен филм. Роден е на 10 юли 1871-а в парижкото предградие Отьой, в семейството на известен лекар и наследница на богат елзаски род. Марсел е слабо и болнаво дете, поради което между него и майка му се изгражда специфична, много силна връзка. Той отбелязва, че представата му за нещастие е да е разделен от майка си. Може би заради прекалената му сериозност, или поради факта, че страни от съучениците си в лицея „Кондорсе“. Обича да вечеря сам сред множеството в луксозния хотел „Риц“ Учи право в Сорбоната и попада в елита на обществото, където завързва сложни взаимоотношения. В литературните салони, така популярни по онова време, му се носи слава на сноб, самотник и гениален особняк. Никога не признава своите хомосексуални наклонности, въпреки че са документирани. Тези книги трябва да се изчетат бавно, защото са за любовта. Важни са детайлите, още повече че става дума за аристокрацията. Суан - лебед, е главният герой. Красив, богат и малко сноб. Когато среща Одет, не се влюбва веднага. Но я изпраща всяка вечер. Веднъж не я намира при "кръга" и изпада в недоумение и започва да я търси в цял Париж. Одет е кокотка. Праща кочияша да я намери. Най-сетне си отдъхва, като я вижда. Започва любовта му. С толкова слова я замайва... Книгата е изпъстрена с любими страни, много съм развълнува спомена за София да Париж, Петербург, Милано...И разбира се споменава България, с оръжието й. В първата част се развива в Комбре и в Париж, а във втората книга - в Балбек, курортно селище. В първата част се намира и влюбва главния герой с Жилбе, дъщерята на Суан, в Париж. Във втората част се влюбва в три девойки - Албертин, Андре и Розмарин. Всеки детайл е обрисуван. Художникът Елстир.... Не мога да предам всички подробности. Действието се развива през 18 век. Развълнува ме написания предговор от Богдан Богданов. В студентските ми години имахме лекция от Богдан по културология в журналистиката. Бяха ме предупредили да не издаваме звуци, но аз бях до Хела. Той разбра, и ни помоли да напуснем. В цялото ми следване не е имало човек, който ме е гонил. Аз ходех на Исак Паси и по философия на най-интересните преподаватели като Цочо, Попов, дори Райчев....

Няма коментари:

Публикуване на коментар