понеделник, 12 септември 2016 г.
НАШЕНЦИ ПРЕЗ 21 ВЕК
Историята може да спре тук, защото има щастлив край. За „Бо-
ем“ се носят легенди чак до Благоевград. Но моята мечта беше да пъ-
тешествам из нашенските села в Гора и Жупа, Косово, и Северна Ал-
бания, да разбера дали планините са естествени бариери, които са им
помогнали да се съхранят като общност, или са се претопили в албан-
ското море, какви се чувстват. Защо тази малка етнографска общ-
ност е описвана в книгите и медиите, които ползвах, ту като горани,
ту като горанци, ту като торбеши, ту като „македонци муслимани“, ту
като българи, а напоследък като бошняци? За какви се смятат те сами-
те? Как ще ги заваря, ако се движа по маршрутите отпреди 100 годи-
ни на големите етнографи Васил Кънчов и Йордан Иванов? Как живе-
ят в планините? Съхранили ли са своите традиции, в които се преп-
литат езически, християнски, богомилски, мюсюлмански елементи?
Защо, както и различно да се определят, помежду си всички тези хора
се наричат нашенци, а езика, на който говорят и който учат само вкъ-
щи – нашенски. Има ли спомени и паметници от богомилите по тези
места? Какъв отпечатък има в историческата памет за днешните
хора в Гора и Жупа двата века българско господство (XI – XIII в.) и голя-
мото турско владичество на тази територия от 1445 до 1912 г.?
Когато отидох в тези села, открих, че всъщност става дума за
едни и същи хора, които преди 100 години са описани като българи мо-
хамедани от историците, етнографите и пътешествениците. Нари-
чам тези потомци на българи мюсюлмани, които говорят красив стар
български диалект, помаците на Шар планина.
В Косово ги заварих в момент на голяма криза на идентичността.
Малката етнографска група живее на границите на три съвсем млади
държави на Балканите – новосъздаденото Косово, младата Македония
и създадената през 1912 г. по-„стара“ Албания. Тези хора са застрашени
от претопяване. Историците в балканските страни спорят за тех-
ния произход. Според албанската теза това са славянизирани илири,
сръбската теза е, че това са ислямизирани сърби, българската теза –
ислямизирани българи, най-вероятно потомци на богомили, а македонс-
ката теза претендира, че това са македонци с ислямско вероизповеда-
ние. В годините след създаването на държавата Босна и Херцеговина в
Гора и Жупа, Косово, даже се появиха и новокомпонирани бошняци.
За да разбера как се усещат днес тези хора, реших да тръгна по
местата, които са описани от българските етнографи Кънчов и Ива-
нов в началото на XX в. Попаднах на невероятно красиви места, кои-
то не са далече от България – и географски, и духовно. Запознах се с
дружелюбни и гостоприемни хора, които ми помогнаха да напиша та-
зи книга. За първи път отидох в Гора през лятото на 2004 г. През юли
2006 направих по-дълго пътешествие из горанските села на Косово и
Албания – Призренска и Кукъска Гора. Живях в село Брод и Борйе, къде-
то нашенци ме приеха като тяхна дъщеря и сестра. През всичките
ми пътувания си водех подробен дневник. В тази книга съм разказала
най-интересните си срещи с нашенци в Призренска Гора, Жупа, Ку-
къска Гора – обикновени хора, политици, интелектуалци, журналис-
ти, активисти от неправителствения сектор. По време на пътува-
нията ми в Сърбия – Санджак, Прешевската долина, в сръбските час-
ти на Косово – Митровица, Лепосавич, Чаглавица, интервюирах дос-
та нашенци. Прочетох доста за гораните в библиотеките, в сръбс-
ките и македонските научни извори, в медиите и интернет. В ин-
тервютата ми като журналист с политици от Косово, Сърбия и Ал-
бания винаги задавах въпроса за гораните.
Благодаря на д-р Антонина Желязкова от фондацията ИМИР,
която ме насърчи в начинанията ми, на Европейската културна фон-
дация, която финансира пътешествието ми сред гораните през 2006,
на „Осерваторио суи Балкани“, които подкрепиха последното ми пъ-
туване в Гора през 2008 на Джурджевден. Благодаря за помощта на
Мариела Баева, евродепутат. Пламен Юруков помогна за организиране
на кръгла маса в София за гораните през 2008.
Мнозина, които срещнах в планините на Косово и Албания, ми по-
могнаха да напиша тази книга. С Джунайдер Бойда от село Брод и цяла-
та му фамилия сме почти роднини, а това означава много в нашенски-
те традиции. Дължа много на моя приятел Динко, с когото преди годи-
ни ентусиазирано започнахме да проучваме Македония и Сърбия, а пос-
ле създадохме култовото сп. „Балканите“. Благодаря на Назиф Докле,
поет и изследовател, който беше мой гид в Албания, а също и на всички
добри хора, които срещнах по балканските друмища и без които няма-
ше да мога да напиша книгата. Някои от описаните герои вече са на
небето – мъчно ми е за Рустем Ибиши от село Млике, който не можа да
се пребори с коварната болест, за веселия Аце от село Брод.
Харесвам думата нашенци, защото е достатъчно красноречива и
говори сама по себе си какви са тези хора. Топлината, гостоприемство-
то, дружелюбността, хуморът, с които ме посрещат винаги в къщите
си, ме карат да се чувствам като у дома. Нали точно Димитър Чорбад-
жийски – Чудомир описва духа на българите през 30-те и 40 години на XX
в. и нарича „Нашенци“ една от най-добрите си книги. Затова озаглавих
дневника на моите пътешествия „Нашенци в Косово и Албания“.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар